maanantai 11. huhtikuuta 2016

Minun elämänvaiheeni

Olen pari kertaa lapsen syntymän jälkeen vastaillut kysymyksiin siitä, kaipaanko kovinkin kipeästi esimerkiksi yksin matkustamista tai muita asioita ajalta ennen lapsen tuloa. Ehkä elän jossain äitipsykoosissa, mutta aika vilpittömästi olen voinut vastata, että enpä juuri.
Kyse ei ole siitä, etteikö elämässä olisi ollut hienoja reissuja ja paljon muitakin kivoja asioita ennen muksua, sekä yksin että yhdessä miehen kanssa. Enemmän kyse on siitä, että olen jotenkin sopeutunut ajatukseen siitä, että jokaiseen elämänvaiheeseen ei tarvitse sisältyä ihan kaikkea.
Juuri nyt on ihan ok tehdä kotimaan reissuja saaristoon ja Lappiin lapsen kanssa ja muuten elää aika tavallista elämää sosekeittoineen ja leikkipuistoineen. Lapsen kanssakin olemme matkustelleet ja matkustamme jatkossakin, omat reissut tulevat sitten taas ajankohtaisiksi kun ipana tuosta vähän kasvaa. Ei tässä juuri nyt ole kiire.
Samalla tajuan, että minulla on käynyt säkä. Pystyn olemaan lapseni kanssa kotona ja jopa nautin siitä. Kiteytettynä, koen että tämä vaihe on Minun Elämänvaiheeni.
On nimittäin yksi asia, joka kirkastui itselleni mukulan syntymän jälkeen: on täysin mahdollista rakastaa lastaan yli kaiken ja samalla vihata vilpittömästi sitä elämänvaihetta, missä on. Ja kummallista kyllä, siinä ei ole ristiriitaa.
Lapsi voi olla juuri niin ihana ja rakas kuin vain kuvitella saattaa, mutta jokapäiväinen mylly pyykkikasoineen ja nukutustaisteluineen, ateriasta toiseen eläminen ja arki voivat vain puuduttaa niin pahasti, että itse elämäntilanne ei tunnu hyvältä eikä omalta.
Jos sallitaan hyvin makaaberi vertaus, rinnastaisin tämän opettajaan, joka joutuu tekemään töitä homekoulussa. Hän voi olla hyvä opettaja ja rakastaa opettamista, mutta olosuhteet tekevät töiden tekemisestä sietämätöntä.
Homekouluja voidaan korjata. Arjen pyörittämistä voidaan helpottaa. Kun lapset kasvavat, elämäntilannekin muuttuu. Jotkut asiat ratkeavat elämänmuutoksella, mutta toiset vain elämällä ja odottamalla. 
Eikä jokaisen elämänvaiheen tarvitse olla se itselle paras ja sopivin. Niitä kun tulee uusiakin. 
Taaperovaihekaan ei kestä ikuisesti enkä minä ole ikuisesti hoitovapaalla. Mutta tällä hetkellä on mukavaa kun viihtyy siinä, missä on. Kysykää huomenna uudestaan, vieläkö on sama fiilis.